فتنه سبز و پروژه محرم 88 ( قسمت اول)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان اندیشه جويان و آدرس mohammad-taha.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد
.






آمار مطالب

کل مطالب : 450
کل نظرات : 48

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 11
باردید دیروز : 5
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 11
بازدید سال : 1602
بازدید کلی : 206712
فتنه سبز و پروژه محرم 88 ( قسمت اول)

فتنه سبز و پروژه محرم 88 ( قسمت اول)

مهدي سعيدي
حوادثي كه پس از انتخابات دهم رياست جمهوري توسط جريان فتنه گر انتخاباتي شكل گرفت، سناريوي از پيش تعيين شده اي براي مقابله با جمهوري اسلامي بود كه با درايت و ايستادگي نظام اسلامي و دستگاههاي ذي ربط و حضور ملت حزب الله در صحنه به شكست انجاميد. شكست خوردگان در انتخابات كه نسخه هاي كودتاي مخملين طرح ريزي شده دستگاههاي امنيتي غرب را ناكام مي ديدند، بعد از نااميدي از تغيير نتايج انتخابات از طريق اردوكشي هاي خياباني و فشار از پايين، سناريوي ديگري را در دستور كار خود قرار دادند و آن تداوم فتنه گري در قالب ناامن سازي و هتك حرمت به ارزشهاي انقلابي و اسلامي بود كه در قالب حاشيه سازي براي مراسمي چون روزقدس، 13 آبان و روز دانشجو دنبال شد.
بعد از شكست اقدامات فتنه گران در «طرح شعارهاي انحرافي در روز قدس»، «به خيابان كشاندن هواداران در 13 آبان»، ناكامي از «به تسخير در آوردن دانشگاه» در 16 آذر و همچنين فضاي ايجاد شده در جامعه ناشي از خشم و انزجار ملت نسبت به توهين كنندگان به ساحت مقدس حضرت امام خميني(ره) كه توسط حاميان فتنه گران سبزپوش صورت گرفت، اين گروهك را در وضعيت بغرنجي قرار داد.
در اين وضعيت، تلاش فراواني براي خروج از انفعال و تغيير وضعيت افكار عمومي از سوي سران داخلي و خارجي فتنه صورت گرفت كه مهم ترين آن، پيگيري جدي پروژه «محرم سبز» بود كه از هفته ها مانده به محرم در دستوركار اين گروهك قرار گرفت. جريان مستأصل شده خط نفاق براي تداوم حداقل حيات خود اين بار استفاده ابزاري از دين را برگزيد و به ايام محرم الحرام به چشم فرصتي براي احياي دوباره فتنه سبز بعد از شكست هاي پي در پي در ماه هاي گذشته مي نگريست.
فتنه گران، محفل ها و هيئت هاي مذهبي را مكان مناسبي براي فريب مردم دانستند و برنامه ريزي كردند تا با ارائه چهره اي به ظاهر عزادار و معتقد، در اين محافل مذهبي نفوذ كنند و اقدامات منافقانه و تفرقه افكنانه خود را در بين عزاداران دنبال كنند. ايجاد اغتشاش، درگيري و اختلاف بين توده هاي ملت كه در صدر تاكتيك هاي جنگ رواني دشمن قرار داشت، اين بار در بستر تجمعات ماه محرم توسط فتنه گران سبزپوش دنبال مي شد.
اين خط نفاق كه هدايت رسانه اي آن توسط محافل بيگانه و اپوزيسيون خارج از كشور صورت مي گرفت، از ابزار رسانه هاي صوتي و تصويري، سايت هاي خبري و وبلاگ هاي وابسته استفاده و اين خط را تبليغ مي كردند. براي نمونه «محسن سازگارا» از سران خارج نشين فتنه سبز كه به مزدور شبكه VOA آمريكا تبديل شده بود، در برنامه «گفت وگوي روزانه» خود در اين شبكه درباره «پروژه محرم» گفت:
«اما نكته چهارمي كه مي خواستم بگويم مسئله محرم است و تظاهرات تاسوعا و عاشورا است. فرصت كمي داريم بنابراين از امروز و فردا تا روز اول محرم اصل بحث ما غير از يك مرور كوتاه روي خبرها روي آكسيون بزرگ محرم متمركز خواهد شد. به هر حال آنچه كه مسلم است اين است كه تمريني كه در 16 آذر شد نشان داد در سطح كشور با تنوع تاكتيك ها و پراكندگي همه ملت مي توانند هماهنگ باشند. در ده شب اول محرم و با پرچم سبز يا حسين و عزاداري براي شهداي جنبش و شهداي عاشورا مي توانيم در سطح كشور حركت داشته باشيم ولي روز نهم و روز دهم يعني روز تاسوعا و عاشورا شنبه و يكشنبه ششم و هفتم دي ماه، ما يك مسير واحد را در هر شهر قرار است اعلام شود كه همه ما آنجا برويم و جمعيت ميليوني خود را در سطح كشور نشان دهيم و همه ملت يك پارچه و يك صدا به دنبال خواست خودشان باشند»!؟1
وي همچنين از «آكسيون شام غريبان» سخن گفت و مدعي شد كه مي توان به آن اميد داشت:
«نكته سوم امروز مربوط است به آكسيون ما در ماه محرم. البته ما 16 آذر را در پيش رو داريم اما اين بحث هم مطرح شده است كه ضمن اينكه در 10 روز اول ماه محرم حركت هاي خود را انجام داده و در روزهاي تاسوعا و عاشورا آن را به اوج مي رسانيم از ظهر عاشورا و براي شام غريبان در خيابان ها نشسته و با يك بسيج عمومي دست به تعطيل عمومي در كشور بزنيم. بعد از 13 آبان مشخص شد كه جنبش سبز ديگر يك طفل تازه به دنيا آمده نيست، حال ديگر اين جنبش تبديل به نوجواني شده است كه خيلي تجربه اندوزي كرده و بارور شده است. ولي براي تحقق آكسيوني كه براي شام غريبان مطرح شده است نياز به اين است كه در سمت جنبش، ما رشد جغرافيايي و رشد در طبقات مختلف اجتماعي و همچنين رشد كيفي داشته باشيم و در سمت كودتاچيان نيز بايد مشروعيت زدايي سپاه از نظر اخلاقي، مالي و سياسي تشديده شده و اختلاف هاي دروني سپاه نيز افزايش يابد كه باعث فلج شدن اين سازمان شود و به حدي از ناتواني برسد كه ما بتوانيم آكسيون نهايي خود را به مرحله ي اجرا بگذاريم.» 2
توهمات و خيالبافي هاي سازگارا هرچند بيشتر به فكاهي و «دروغ سال» شباهت داشت؛ اما از تلاش گسترده تبليغاتي منافقين جهت ايجاد فتنه در ماه محرم حكايت مي كرد. نويسنده يكي از وبلاگ هاي هوادار فتنه سبز نيز چنين نوشت: «اگر روزهاي نامبرده (13 آبان و 16 آذر) فقط يك روز بودند، الان با دو ماه محرم و صفر روبه رو هستيم كه مي توانيم از آن به سود جنبش و به سود مردم ايران استفاده كنيم.» 3
نويسنده ديگري در وبلاگ خودآورده است: «از آنجا كه مي دانيد به جنبش سبز مجوزي داده نمي شود و اين جنبش مجبور است از راهپيمايي دولت استفاده كند، اما در ماه محرم كه يك بهانه محكم است براي جنبش سبز كه به بيرون بيايد. نكته جالبي كه در ماه محرم اتفاق مي افتد، افتادن بلندگو دست مردم است كه اين خود يك حركت با ارزشي است» 4
همزمان شدن مراسم شب هفتم آقاي منتظري با شب شام غريبان حسيني نيز به ظاهر فرصت سوءاستفاده ديگر جريان فتنه از اين ايام بود كه براي آن برنامه ريزي كرده بود. اما به دلايل متعددي پروژه «محرم سبز» به شكست انجاميد و آن ها نتوانستند از هيئت هاي مذهبي و فضاي عزاداري حسيني استفاده لازم را ببرند. برخي از اين دلايل عبارت بودند از:
1- اعتقاد نداشتن به عزاداري براي امام حسين(ع) در بين بخشي از اصحاب فتنه، يكي از موانع اساسي اين جريان براي بهره برداري از مراسم محرم بود. ملت فراموش نكرده كه در روزگاري نه چندان دور نويسندگاني از اين جريان، حادثه عاشورا را نتيجه تندروي پيامبر(ص) در بدر و احد مي دانستند!؟ يا به خاطر دارد ادعاي افرادي چون محسن كديور را كه نگاه شيعه به جايگاه الهي اهل بيت(ع) را انديشه اي انحرافي و متأثر از القائات «شيعه غالي» مي دانستند و يا اظهارات عبدالكريم سروش كه مقام عصمت و مصونيت از خطا و گناه را نه تنها براي اهل بيت(ع) كه براي پيامبر(ص) نيز نفي مي كرد. با چنين برداشت انحرافي از جايگاه اهل بيت(ع) ديگر نمي توان از عزاداري براي سالار شهيدان سخن گفت.
2- رفتار سياسي جريان فتنه در اين ايام نيز از عدم سنخيت با حركت امام حسين(ع) حكايت داشت. مخالفت با امام و رهبري جامعه اسلامي، همپيماني با بيگانگان و دشمنان ديرينه اسلام، پايبند نبودن به ارزش هاي اسلامي و در آخرين گام، هتك حرمت ساحت مقدس حضرت امام(ره)، چهره اي از هواداران فتنه سبز در اذهان عمومي ساخته بود كه چندان مشابهتي با عزاداران حسيني نداشت و امكان بهره برداري و استفاده ابزاري از مقدسات را براي اين جريان نفي مي كرد.
3- اكثريت مطلق كساني كه هيئت هاي عزاداري محرم را برگزار و اداره مي كنند، ملت حزب اللهي هستند كه خود را حافظ شعائر اسلامي و نظام اسلامي مي دانند؛ كساني كه هرچند ممكن است به گزينه اي غير از رئيس جمهور منتخب مردم در انتخابات دهم رأي داده باشند؛ اما در دفاع از حريم ولايت و رهبري جامعه و شعائر اسلامي با تمام توان ايستاده اند و اين درس را در مكتب عاشورا به خوبي آموخته اند. اين افراد به ماهيت جريان فتنه و نفاق پي برده و صف خود را از آن ها جدا ساخته و بي شك منافقين جديد، جايي در ميان آنها نداشتند.
4- اقامه عزا براي حسين بن علي(ع) نيازمند آمادگي روحي و قلوبي پاك كه كودتاگران با آن بيگانه بودند. اصرار بر گناهان كبيره اي چون جدا شدن از صفوف ملت، ايستادگي در مقابل امام و رهبري جامعه اسلامي، اقدام براي براندازي نظام اسلامي، پياده كردن دستورات بيگانگان و ايجاد شكاف در جامعه اسلامي، و غرق بودن در اباحي گري و ... از آنها«پيكري بي روح» ساخته بود كه در قبال عزاداري سيدالشهدا نوعي از خودبيگانگي احساس مي كردند.
در اين ميان، نيروهاي مذهبي و آحاد جامعه، به ويژه متوليان هيئت هاي مذهبي توانستند با هوشياري تمام، محرم را به فرصتي براي رسوايي فتنه گران تبديل كنند. سخنرانان و مبلغان مذهبي، روحانيت معظم، مداحان اهل بيت(ع) و دست اندركاران هيئت هاي مذهبي با بصيرت افزايي توده هاي مردم در شب هاي محرم، آخرين اميد فتنه گران براي نفوذ در ميان ملت را نيز نااميد كردند. موارد بازشمرده در كنار عوامل ديگر، مانع از آن شد كه فتنه گران بتوانند پروژه محرم را به ثمر برسانند و در صفوف عزاداران حسيني تفرقه ايجاد كنند.
هتك حرمت عاشورا و ايجاد اغتشاش
در حالي كه فتنه گران مدعي بودند خواهند توانست فتنه سبز را در ايام محرم به حركتي سراسري و توده اي تبديل كنند و در نهايت، عزاداري روز عاشورا را به تظاهراتي عليه نظام اسلامي مبدل سازند، همه مردم شاهد بودند كه ايام محرم نه تنها فرصتي به مشروعيت بخشي حركت نفاق سبز نداد؛ بلكه با افزايش بصيرت عزاداران، بيش از پيش چهره منافقين جديد براي توده هاي ملت نيز آشكار شد.
اين آگاهي بخشي توده هاي ملت، در كنار ناتواني فتنه گران در نفوذ بين عزاداران، سران خارج نشين فتنه سبز را به شدت عصباني و برآشفته ساخت؛ از اين رو پروژه ايجاد آشوب و هتك حرمت عاشورا در دستوركار منافقين قرار گرفت. صبح روز عاشورا در حالي كه اغلب عاشقان حسين بن علي(ع) در هيئت هاي مذهبي مشغول عزاداري بودند، آشوبگران كه سران آن ها را اعضاي وابسته به گروهك هاي منافقين
سلطنت طلبان، بهائيان و ... تشكيل مي دادند، با هدايت رسانه هاي آشوبگر بيگانه همچون VOA و
بي بي سي، خيابان انقلاب و آزادي را به محلي براي حرمت شكني روز عاشورا و ايجاد اغتشاش و تخريب اموال عمومي تبديل كردند.
به گزارش خبرگزاري ها برخي افراد فريب خورده و آشوبگر در خودروهاي خود بسان مراسم عروسي بوق مي زدند. برخي نيز در تجمع ها دست به هلهله و شادماني و خرابكاري زدند. اراذل و اوباش با سوء استفاده از حضور مردم در مراسم عزاداري اباعبدالله الحسين دست به آشوب و خسارت زدن به اموال مردم (موتور سيكلت، خانه، سطل هاي زباله، خودروي شخصي مردم) زدند. افراد فريب خورده نيز شعار مرگ بر جمهوري اسلامي سر دادند و به مقدسات توهين كردند. 5
در حالي كه اوباش در خيابان ها عليه مقدسات اسلامي جولان مي دادند و پليس نيز در حال كنترل و مهار آن ها بود، عزاداران حسيني با پايان يافتن مراسم از هيئت ها و دسته هاي عزادار براي برخورد با اهانت كنندگان به حضرت سيدالشهدا و روز عاشورا به صورت دسته هاي خودجوش به سمت برخي خيابان هاي مركزي تهران حركت كردند. با اين حال نيروي انتظامي مراقب بود تا از بروز درگيري مردم با اراذل و اوباش جلوگيري كند. حضور مردم به حدي بود كه تجمع آشوبگران با گذشت دقايقي از نماز ظهر عاشورا دچار اضمحلال شده و پا به فرار گذاشتند و متواري شدند.
در اين ماجرا به گفته نيروي انتظامي بيش از 300 نفر از اغتشاشگران دستگير شده و عده اي تحويل مراجع قضايي داده مي شوند. همچنين چند نفر به طور مشكوكي كشته شدند كه از برنامه ريزي گروه هاي تروريستي از جمله گروهك منافقين براي اين روز حكايت داشت. فرماندهي انتظامي تهران بزرگ، طي اطلاعيه اي به تشريح اقدام فتنه گران در اين روز پرداخت كه در بخشي از آن آمده است:
«متأسفانه معدودي از فتنه گران با برنامه ريزي قبلي و بر اساس هدايت و فراخوان رسانه هاي بيگانه و با حضور در برخي خيابان ها و مسيرهاي عزاداران حسيني با طرح شعار هاي انحرافي، اقدام به اخلال در نظم عمومي نموده كه بلافاصله فرماندهي نيروي انتظامي تهران بزرگ با حضور در صحنه و از طريق گفت وگو، تلاش به برقراري نظم و آرامش و حفظ حرمت اين روز عزيز و تسهيل عزاداري مردم نمود كه با هجوم و پرتاب اشياء از سوي فتنه گران، وي و تعدادي از ماموران نيروي انتظامي مجروح و مصدوم گرديدند. در تداوم فتنه گري فتنه گران و تخريب اموال عمومي و شخصي مردم ، نيروي انتظامي با قاطعيت و بهره گيري از ابزار و تجهيزات ضد اغتشاش و با تأكيد بر عدم حمل و به كارگيري سلاح گرم به متفرق نمودن اغتشاشگران اقدام كرد. با كمال تاسف، در اين اغتشاشات 5 نفر به طرز مشكوكي جان باختند و تعدادي نيز مجروح شدندكه كارشناسان
در صدد شناسايي عوامل مشكوك در اين حادثه مي باشند. در پايان از حمايت و پشتيباني عزاداران حسيني از فرزندانشان در نيروي انتظامي كه با حضور خود باعث خنثي نمودن اين فتنه گرديدند، كمال سپاسگزاري را داشته و از خداوند متعال براي آنان اجر و پاداش اخروي خواستاريم.»6
انتشار اخبار اين جنايات در روز عاشورا، ملت را در سراسر كشور برآشفت و به اعلام انزجار از منافقين واداشت. علماي عظام و مراجع تقليد بزرگ شيعه هر يك به طور جداگانه با صدور بيانيه اين اقدام را محكوم كردند. در بيانيه آيت الله سبحاني آمده است: «ما هرگز فكر نمي كرديم كه در چنين روز مقدسي كه حتي پيروان اديان ديگر نيز نسبت به آن روز احترام قائل هستند و در برخي از كشورهاي غيراسلامي عاشوراي حسيني تعطيل رسمي است، چنين رويداد دور از اخلاق انساني رخ دهد و قداست آن روز شكسته شود.» 7
آيت الله مكارم نيز در شرح حوادث اين روز چنين نوشتند:«روز عاشورا در حالي كه مردم كشور ما از كوچك و بزرگ، مرد و زن در آتش عشق حسيني مي سوختند و ناله هاي عاشقانه سر مي دادند و در هر كوي و برزن به سوگ نشسته بودند و با نظم و خلوص نيت مشغول عزاداري و نوحه سرايي بودند، گروهي از مغرضان به بعضي از خيابان هاي تهران ريختند و قداست مراسم حسيني را كه عامل وحدت صفوف همه ملت است شكستند، نخست به شعارهاي سياسي ساختار شكن پرداختند و سپس اقدام به تخريب اموال مردم و آتش زدن آن ها نمودند.» 8
اما از آن سو، رسانه هاي تحت نفوذ وهابي ها در كشورهاي عربي، روز دوشنبه با شور و شعف خاصي اخبار آشوب هاي تهران در عاشوراي حسيني را منعكس كردند. رسانه هاي عربي نزديك به غرب و وهابيت، با بايكوت خبري مراسم باشكوه عاشورا در ايران و كشورهاي اسلامي، تلاش كردند آشوب هاي تهران را به مراسم عاشورا تعميم دهند و به مقدسات شيعيان تعرض كنند.
روزنامه لبناني الحيات كه به منافع سعودي و غرب متمايل است، با تحريف وقايع و روش معمول مراسم عاشورا در ايران، در سرمقاله خود با لحن كنايه آميز نسبت به مراسم باشكوه حزب الله لبنان در عاشورا نوشت: «ممكن بود در سالگرد احياي عاشورا خيابان ها و ميدان هاي تهران مملو از شركت كنندگان شود و دريايي از مشت ها بالا بيايد و شعارهاي ضد «شيطان بزرگ» سرداده شود و حنجره ها قسم دوستي با رهبر انقلاب سر دهند. ممكن بود دوباره تصوير قلعه اي رخ نمايد كه با چيزي غير از بادهاي خارجي روبه رو نيست، اما موضوع ديگري رخ داد.» اين روزنامه در ادامه با نقل غلوآميز وقايع افزود: «واضح است نظام شيعي ايران در حال سقوط است و انتخابي جز تسليم ندارد.» 9
نسخه اينترنتي روزنامه «الرياض» چاپ عربستان نيز در ذيل اخبار و تصاوير اغتشاشات تهران، نظرات كاربران وهابي خود را منتشر كرد كه در آن ها با اظهار شادماني از درگيري ميان شيعيان، نسبت به اعتقادات شيعيان و روز عاشورا جملاتي توهين آميز درج شده بود. «خدا اختلاف ميان آن ها را شديدتر كند»، «خدا حيله هاي آنان را به خودشان برگرداند» از جمله جملات قابل نقل كاربران وهابي ذيل اخبار و تصاوير مربوط به ايران در نسخه اينترنتي روزنامه الرياض است. 10
روزنامه كويتي «السياسه» نيز روز دوشنبه مانند بسياري از رسانه هاي كوچك و بزرگ مبلغ وهابيت، بدون پوشش اخبار رسمي و مواضع طرف دوم، به انتشار يكسويه شايعات و اخبار رسانه هاي جريان موسوم به سبز پرداخت.11
رضا پهلوي نيز با صدور پيامي، از هتك حرمت روز عاشورا حمايت كرد. وي كه در آمريكا به سر مي برد، در پيام خود با مرثيه سرايي براي از دست دادن عزيزانش! اغتشاشات روز عاشورا را جنبش حق طلبانه ملت ايران ناميد! وي در پايان پيام خود نوشت: «چون هميشه، من پشتيبان شما شيرزنان و دلير مردان كهنه ديار تمدن، ايرانمان، هستم!»12
عجيب ترين واكنش را شيخ ساده لوح اصلاحات از خود بروز داد كه بدون پرداختن به جنابات اوباش سبزپوش، نيروي انتظامي را محكوم كرد و رفتار آن ها را از گارد ستمشاهي نيز بدتر دانست! در بيانيه وي آمده است: «امروز در عاشوراي حسيني از بدو صبح با خشونتي وصف ناپذير بر مردم يورش بردند و جمع زيادي را مجروح، دستگير و بنابرگزارش هاي رسيده تعدادي از هموطنان را به شهادت رساندند . آنان كه هويت و شناسنامه اين انقلاب اند و در روزگار مبارزه در صف اول مبارزان بودند، به ياد دارند كه در عاشوراي 1342 تظاهراتي عظيم با شعارهايي تند عليه شاه صورت گرفت اما رژيم ستم شاهي حرمت عاشورا نگاه داشت و كشتار، سركوب و دستگيري رهبران مبارزه و در رأس آن امام را به روزهاي بعد موكول كرد. به راستي چه شده است كه حكومت برخواسته از قيام عاشورا، در روز عاشورا دست بر خون مردم برده و جماعتي وحشي را به جان مردم انداخته است. يا رب چه شده است كه حرمت عاشورا و عزاداران فرزند زهرا (س) در ظهر عاشورا نگاه داشته نمي شود و آنان را به خاك و خون مي كشند. يا رب چه شده است كه حرمت خون مردم در اين ماه عزيز هم رعايت نمي گردد. يا رب چه شده است كه برگزاري مراسم ختم مرجع تقليدي مجاهد و مبارز تحمل نمي گردد و مراكز مقدس، بيت و حسينيه بنيانگذار اين نظام در شب عاشورا مورد تهاجم و تخريب قرار مي گيرد.»13
مجمع روحانيون مبارز كه سران آن، بخشي از فتنه گري ها در حوادث بعد از انتخابات از جمله اغتشاشات روز 30 خردادماه را به طور مستقيم هدايت مي كردند، در بيانيه اي به تحليل حوادث عاشورا پرداختند و نوشتند: «در روز عاشورا نيز حوادث تلخي پيش آمد كه منجر به كشته و زخمي شدن عده اي از هموطنان در تهران و بعضي از شهرها گرديد و يكي از كشته شدگان خواهر زاده نخست وزير محبوب حضرت امام جناب آقاي مهندس موسوي بود. مجمع روحانيون مبارز ضمن محكوم كردن اين رفتارهاي ضد اسلامي و ضد قانوني به خانواده هاي محترم اين عزيزان به ويژه جناب آقاي مهندس موسوي تسليت مي گويد. ما نيز مانند ميليونها مسلمان ايراني اين جنايات را ناباورانه مي بينيم و نمي دانيم چرا مسئولان نظام جمهوري اسلامي اجازه مي دهند كه اين چنين به امام و انقلاب و مردم اهانت شود.» 14
ادامه دارد
1 - «متن پياده شده روزچهارشنبه 18 آذر 1388»، سايت محسن سازگارا.
2 - «متن پياده شده روزشنبه 16 آبان 1388»، سايت محسن سازگارا.
3 -iranghalam10mihanblogcom
4 - aminshutblogfacom
5 - براي مطالعه شرح تفضيلي حوادث تلخ روز عاشورا مراجعه كنيد به: «گزارش روزنامه ايران از حوادث شب و روز عاشورا»، سايت پارسينه 7/10/88.
6 - سايت تابناك، 6/10/88، كدخبر: 78852.
7 - سايت الف، 8/10/88، كدخبر: 60549.
8 - سايت فردا، 8/10/88، كدخبر: 99213.
9 - سايت الف، 7/10/88، كدخبر: 60494.
10 - سايت الف، 7/10/88، كدخبر: 60494.
11 - همان.
12 - سايت فردا، 8/10/88، كدخبر: 99223.
13 - سايت هم ميهن آنلاين، 7/10/88، كدخبر: 8188.
14 - سايت هم ميهن آنلاين، 8/10/88، كدخبر: 8207.


تصاویر زیباسازی نایت اسکین

تعداد بازدید از این مطلب: 151
موضوعات مرتبط: اخبار , داخلی , ,
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود